5 ekspresowych sposobów na emocjonalną regenerację

5 ekspresowych sposobów na emocjonalną regenerację

TE dni zdarzają się każdemu. Przychodzą, tak po prostu, rozsiadają się koło Ciebie na kanapie, obejmują ramieniem i mówią To co, posmutamy trochę? 

Pisząc o TYCH dniach, mam na myśli te najbardziej podstępne, które pojawiają się w Twoim życiu bez powodu. Racjonalnie rzecz biorąc wszystko jest w porządku. Emocjonalnie rzecz biorąc nic nie jest w porządku. 

Często ciężko wytropić nawet konkretny powód tego, że nagle dostajesz po optymistycznym nosie. Można to zracjonalizować tym, że pogoda nie taka, i pora roku też mało radosna, że fazy księżyca nietrafione, że to pewnie brak jakiejś hiper ważnej witaminy w organizmie. Można, ale po co tracić czas? Lepiej od razu zająć się tym, co przypełzło. Jak?

#1 ZABRANIA SIĘ LICZENIA KALORII

Regulowanie emocji jedzeniem jest szkodliwe, ale nie o tym tutaj mówimy- tutaj mówimy o kulinarnym rozpieszczaniu naszych zmysłów. Ciepłe kakałko do siorbania pod kocykiem, pyszne, pachnące ciasto z owocami, a może i nawet własnoręcznie zrobione domowe frytki (sic! pssst… polecam z majonezem!) potrafią zdziałać cuda. Nakarmiony organizm to zadowolony organizm- wysyłasz informację do swojego umysłu, że wszystko jest ok- skoro pożywienia pod dostatkiem to nie ma aż tak o co się martwić. Oczywiście, odradzam praktykowanie tego przecudownego ceremoniału zbyt często, bo pójdzie w boczki.

#2 CZAS NA TULKANIE

Tulkanie a przytulanie to zasadniczo dwie, odmienne czynności. Tulka się z miłością, czułością, przeciągając je czasowo do granic (naszych lub cudzych) możliwości. Przytulanie to takie zwykłe przyciągnięcie ciałka do ciałka. Badania dowodzą, że trzymanie drugiej osoby w objęciach wyzwala w naszych organizmach oksytocynę- hormon przywiązania, który redukuje stres i niepokój (więcej naukowych powodów do przytulania znajdziesz tu).

#3 WYCIĄGNIJ KARTKĘ I DŁUGOPIS

Zastanów się za jakich 5 aspektów swojego życia możesz być wdzięcznym. Mogą to być rzeczy, ludzie, idee, wartości, cechy- cokolwiek, co sprawi, że będziesz miał ochotę powiedzieć Dziękuję, że mi się przydarzyłeś. Wdrożenie nawyku odczuwania wdzięczności oprócz udowodnionych korzyści prozdrowotnych, wpływa pozytywnie na nasz nastrój (tutaj znajdziesz więcej informacji). Ze względu na to, że podlegamy adaptacyjnemu zjawiskowi adaptacji hedonistycznej– przyzwyczajamy się do codziennych pozytywnych aspektów naszego życia. Przestajemy zwracać uwagę na to jak dużymi jesteśmy szczęściarzami, że mamy oddanych przyjaciół, dobrą pracę, przytulne mieszkanie, kochającego partnera. Warto przypomnieć sobie raz na jakiś czas jak wiele już mamy.

#4 POBĄDŹ ZE SMUTKIEM.

Niestety, im mocniej od czegoś uciekamy, tym szybciej nas to goni. Dopuszczenie do siebie smutku nie jest komfortową sytuacją. Mogą pojawić się łzy, może odkryjesz pokłady gniewu i złości. Nie uciekaj- bądź. Sprawdź czy jest może powód, dla którego się on pojawił. Negatywne uczucia nie istnieją po to, żeby uprzykrzać nam życie- posiadają konkretne funkcje. Smutek przypomina nam o tym, jak bardzo nam na czymś zależy; złość pojawia się często w sytuacjach, gdy nasze potrzeby są niezaspokojone lub ktoś przekracza nasze granice; frustracja pilnuje, żebyśmy pamiętali, że poświęciliśmy już na coś dużo czasu, więc pewnie jest to ważne i warte kolejnych starań. Przyjrzyj się temu, co masz w środku.

#5 ZAJMIJ RĘCE.

Jeżeli czarne myśli nadal nie dają Ci spokoju- spróbuj znaleźć sobie zajęcie, które zaangażuje Cię ruchowo. Tego typu dystrakcja, czyli mówiąc po niepsychologicznemu- odwrócenie uwagi pozwoli Ci na złapanie dystansu emocjonalnego i chwilę oddechu od rzeczy, które Cię trapią. Gotowanie, sprzątanie, składanie modeli, rysowanie- cokolwiek, co zajmie twoje ręce, a co za tym idzie- Twój umysł. Czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek czy rozmowa z innymi to dystraktory poznawcze, które angażują Cię przede wszystkim umysłowo. Ze względu na to, że Twój umysł jest przekonany, że ma teraz ważniejsze zadanie (czyt. smutanie) może okazać się w tych sytuacjach nieposłuszny. Dlatego, skuteczniejsza jest dystrakcja behawioralna (ang. behaviour – zachowanie) czyli taka, która angażuje Cię fizycznie, wymuszając określone zachowanie.

A Wy jakie macie sprawdzone sposoby na radzenie sobie z TYMI dniami? 🙂 Dajcie znać!

Podobne wpisy